Lahore Cinema : Between Realism and Fable (Global South Asia)

個数:

Lahore Cinema : Between Realism and Fable (Global South Asia)

  • 提携先の海外書籍取次会社に在庫がございます。通常3週間で発送いたします。
    重要ご説明事項
    1. 納期遅延や、ご入手不能となる場合が若干ございます。
    2. 複数冊ご注文の場合、分割発送となる場合がございます。
    3. 美品のご指定は承りかねます。

  • 提携先の海外書籍取次会社に在庫がございます。通常約2週間で発送いたします。
    重要ご説明事項
    1. 納期遅延や、ご入手不能となる場合が若干ございます。
    2. 複数冊ご注文の場合、分割発送となる場合がございます。
    3. 美品のご指定は承りかねます。
  • 【入荷遅延について】
    世界情勢の影響により、海外からお取り寄せとなる洋書・洋古書の入荷が、表示している標準的な納期よりも遅延する場合がございます。
    おそれいりますが、あらかじめご了承くださいますようお願い申し上げます。
  • ◆画像の表紙や帯等は実物とは異なる場合があります。
  • ◆ウェブストアでの洋書販売価格は、弊社店舗等での販売価格とは異なります。
    また、洋書販売価格は、ご注文確定時点での日本円価格となります。
    ご注文確定後に、同じ洋書の販売価格が変動しても、それは反映されません。
  • 製本 Paperback:紙装版/ペーパーバック版/ページ数 264 p.
  • 言語 ENG
  • 商品コード 9780295750811
  • DDC分類 791.43095491

Full Description

A pioneering analysis of exemplary feature films

Commercial cinema has been among the most powerful vectors of social and aesthetic modernization in South Asia. So argues Iftikhar Dadi in his provocative examination of cinema produced between 1956 and 1969—the long sixties—in Lahore, Pakistan, following the 1947 Partition of South Asia. These films drew freely from Bengali performance traditions, Hindu mythology, Parsi theater, Sufi conceptions of the self, Urdu lyric poetry, and Hollywood musicals, bringing these traditions into dialogue with melodrama and neorealism. Examining this layered context offers insights into a period of rapid modernization and into cultural affiliation in the South Asian present, when frameworks of multiplicity and plurality are in jeopardy.

Lahore Cinema probes the role of language, rhetoric, lyric, and form in the making of cinematic meaning as well as the relevance of the Urdu cultural universe to midcentury Bombay filmmaking. Challenging the assumption of popular cinema as apolitical, Dadi explores how films allowed their audiences to navigate an accelerating modernity and tense politics by anchoring social change across the terrain of deeper cultural imaginaries. By constituting publics beyond social divides of regional, ethnic, and sectarian affiliations, commercial cinema played an influential progressive role during the mid- and later twentieth century in South Asia.

Lahore Cinema is freely available in an open access edition thanks to TOME (Toward an Open Monograph Ecosystem) and the generous support of Cornell University.

DOI: 10.6069/9780295750804