外国語として日本語を学ぶ人の会話文体を通したアイデンティティの社会化<br>Socializing Identities through Speech Style : Learners of Japanese as a Foreign Language (Second Language Acquisition)

個数:

外国語として日本語を学ぶ人の会話文体を通したアイデンティティの社会化
Socializing Identities through Speech Style : Learners of Japanese as a Foreign Language (Second Language Acquisition)

  • 提携先の海外書籍取次会社に在庫がございます。通常3週間で発送いたします。
    重要ご説明事項
    1. 納期遅延や、ご入手不能となる場合が若干ございます。
    2. 複数冊ご注文の場合は、ご注文数量が揃ってからまとめて発送いたします。
    3. 美品のご指定は承りかねます。

    ●3Dセキュア導入とクレジットカードによるお支払いについて
  • 【入荷遅延について】
    世界情勢の影響により、海外からお取り寄せとなる洋書・洋古書の入荷が、表示している標準的な納期よりも遅延する場合がございます。
    おそれいりますが、あらかじめご了承くださいますようお願い申し上げます。
  • ◆画像の表紙や帯等は実物とは異なる場合があります。
  • ◆ウェブストアでの洋書販売価格は、弊社店舗等での販売価格とは異なります。
    また、洋書販売価格は、ご注文確定時点での日本円価格となります。
    ご注文確定後に、同じ洋書の販売価格が変動しても、それは反映されません。
  • 製本 Paperback:紙装版/ペーパーバック版/ページ数 240 p.
  • 言語 ENG
  • 商品コード 9781847691002
  • DDC分類 495.680071

基本説明

Drawing on the perspective of language socialization and a theory of indexicality, this book examines dinnertime talk in a homestay context and explores ways in which learners of Japanese as a foreign language and their Japanese host families socialize their identities through speech style.

Full Description

Drawing on the perspective of language socialization and a theory of indexicality, this book explores ways in which learners of Japanese as a foreign language and their Japanese host families socialize their identities through style shift between the masu and plain forms in a homestay context. Going beyond the usual assumption that the masu form is a polite speech marker, the book analyzes the masu form as an index of various social identities and activities. The book discusses both socialization through speech styles and socialization to use an appropriate speech style. Qualitative analysis of dinnertime conversations demonstrates how learners are implicitly and explicitly socialized into the norms of style shift in Japanese in interaction with their host family members.

Contents

Chapter 1. Introduction: Indexical Approach to Language and Language Socialization

Chapter 2. Social Meaning and Indexicality

Chapter 3. Functions of the Masu Form

Chapter 4. Identity Construction Through Use of the Masu Form: JFL Learners and Host Families

Chapter 5. Marked and Unmarked Uses of the Masu Form in the Homestay Context

Chapter 6. Explicit Language Socialization: Socialization to Use Polite Language

Chapter 7. Implications of the Study for L2 Pragmatics and Pedagogy

Chapter 8. Conclusion

References

Appendix 1

Appendix 2