Critical Mass : Social Documentary in France from the Silent Era to the New Wave

個数:

Critical Mass : Social Documentary in France from the Silent Era to the New Wave

  • 在庫がございません。海外の書籍取次会社を通じて出版社等からお取り寄せいたします。
    通常6~9週間ほどで発送の見込みですが、商品によってはさらに時間がかかることもございます。
    重要ご説明事項
    1. 納期遅延や、ご入手不能となる場合がございます。
    2. 複数冊ご注文の場合は、ご注文数量が揃ってからまとめて発送いたします。
    3. 美品のご指定は承りかねます。

    ●3Dセキュア導入とクレジットカードによるお支払いについて
  • 【入荷遅延について】
    世界情勢の影響により、海外からお取り寄せとなる洋書・洋古書の入荷が、表示している標準的な納期よりも遅延する場合がございます。
    おそれいりますが、あらかじめご了承くださいますようお願い申し上げます。
  • ◆画像の表紙や帯等は実物とは異なる場合があります。
  • ◆ウェブストアでの洋書販売価格は、弊社店舗等での販売価格とは異なります。
    また、洋書販売価格は、ご注文確定時点での日本円価格となります。
    ご注文確定後に、同じ洋書の販売価格が変動しても、それは反映されません。
  • 製本 Paperback:紙装版/ペーパーバック版/ページ数 344 p.
  • 言語 ENG
  • 商品コード 9780816689217
  • DDC分類 070.18

Full Description

Thirty-five years of nonfiction films offer a unique lens on twentieth-century French social issues

Critical Mass is the first sustained study to trace the origins of social documentary filmmaking in France back to the late 1920s. Steven Ungar argues that socially engaged nonfiction cinema produced in France between 1945 and 1963 can be seen as a delayed response to what filmmaker Jean Vigo referred to in 1930 as a social cinema whose documented point of view would open the eyes of spectators to provocative subjects of the moment.

Ungar identifies Vigo's manifesto, his 1930 short À propos de Nice, and late silent-era films by Georges Lacombe, Boris Kaufman, AndrÉ Sauvage, and Marcel CarnÉ as antecedents of postwar documentaries by Eli Lotar, RenÉ Vautier, Alain Resnais, Chris Marker, and Jean Rouch, associated with critiques of colonialism and modernization in Fourth and early Fifth Republic France. 

Close readings of individual films alternate with transitions to address transnational practices as well as state- and industry-wide reforms between 1935 and 1960. Critical Mass is an indispensable complement to studies of nonfiction film in France, from Georges Lacombe's La Zone (1928) to Chris Marker's Le Joli Mai (1963). 

Contents

Introduction: Establishing Shots
1. A First Wave: Documentary Paris in the Shadow of the Talkies
2. Moving In, Moving Out
Études sur Paris
Transition I: 1929-1930
3. "All the World's Misery"
A Propos de Nice to Aubervilliers
Transition II: Popular Front-Vichy-Postwar
4. Colonial Cinema and Its Discontents
RenÉ Vautier, Afrique 50
Alain Resnais/Chris Marker, Les Statues meurent aussi
Jean Rouch, Moi, un Noir
Transition III: The Group of Thirty
5. Two Takes on Postwar Paris: Scenes in a Library and Paris Springtime Zero
Alain Resnais, Toute la mÉmoire du monde
Chris Marker, Le Joli Mai
Afterthoughts: A Radical Lyricism
Acknowledgments
Appendix A. Declaration of the Group of Thirty
Appendix B. Quality Subsidy Study: Short-Subject Advantages
Notes
Filmography
Index

最近チェックした商品