Schenker's Argument and the Claims of Music Theory (Cambridge Studies in Music Theory and Analysis)

個数:

Schenker's Argument and the Claims of Music Theory (Cambridge Studies in Music Theory and Analysis)

  • 提携先の海外書籍取次会社に在庫がございます。通常3週間で発送いたします。
    重要ご説明事項
    1. 納期遅延や、ご入手不能となる場合が若干ございます。
    2. 複数冊ご注文の場合は、ご注文数量が揃ってからまとめて発送いたします。
    3. 美品のご指定は承りかねます。

    ●3Dセキュア導入とクレジットカードによるお支払いについて
  • 【入荷遅延について】
    世界情勢の影響により、海外からお取り寄せとなる洋書・洋古書の入荷が、表示している標準的な納期よりも遅延する場合がございます。
    おそれいりますが、あらかじめご了承くださいますようお願い申し上げます。
  • ◆画像の表紙や帯等は実物とは異なる場合があります。
  • ◆ウェブストアでの洋書販売価格は、弊社店舗等での販売価格とは異なります。
    また、洋書販売価格は、ご注文確定時点での日本円価格となります。
    ご注文確定後に、同じ洋書の販売価格が変動しても、それは反映されません。
  • 製本 Paperback:紙装版/ペーパーバック版/ページ数 176 p.
  • 言語 ENG
  • 商品コード 9780521030090
  • DDC分類 781

Full Description

Heinrich Schenker's theoretical and analytical works claim to resubstantiate the unique artistic presence of the canonic work, and thus reject those musical disciplines such as psychoacoustics and systematic musicology which derive from the natural sciences. In this respect his writing reflects the counter-positivism endemic to the German academic discourse of the first decades of the twentieth century. The rhetoric of this stance, however, conceals a sophisticated programme wherein Schenker situates his project in relation to these sciences, arguing his reading of the musical text as a synthesis of a descriptive psychology and an explanatory historiography (which itself embeds both paleographic and philological assumptions). This book rereads Schenker's project as an attempt to reconstruct music theory as a discipline against the background of the empirical musical sciences of the later nineteenth century.

Contents

Foreword Ian Bent; Preface; Part I. The Appeal to Psychology: 1. A new program for music theory; 2. The psychologistic argument; 3. The contrapuntal laboratory; 4. An epistemological crisis and a plausible solution; 5. A descriptive and analytic psychology; Part II. The Historiological Imperative: 6. The authority of history; 7. The improvisational imagination, editing, execution; 8. The interior performance; 9. The paleographic argument; 10. The philological paradigm; Part III. The Objective Synthesis: 11. The coordination of discourses; 12. System and synthesis; 13. Closure; 14. Representation; 15. A priori and a posteriori theories; 16. Two polemics; 17. The function of ideology; Bibliography; Indexes.

最近チェックした商品