映画と哲学が出会うところ:ゴダール、レネと映画的思考の実験<br>Where Film Meets Philosophy : Godard, Resnais, and Experiments in Cinematic Thinking (Film and Culture Series)

個数:

映画と哲学が出会うところ:ゴダール、レネと映画的思考の実験
Where Film Meets Philosophy : Godard, Resnais, and Experiments in Cinematic Thinking (Film and Culture Series)

  • 提携先の海外書籍取次会社に在庫がございます。通常3週間で発送いたします。
    重要ご説明事項
    1. 納期遅延や、ご入手不能となる場合が若干ございます。
    2. 複数冊ご注文の場合、分割発送となる場合がございます。
    3. 美品のご指定は承りかねます。

    ●3Dセキュア導入とクレジットカードによるお支払いについて
  • 【入荷遅延について】
    世界情勢の影響により、海外からお取り寄せとなる洋書・洋古書の入荷が、表示している標準的な納期よりも遅延する場合がございます。
    おそれいりますが、あらかじめご了承くださいますようお願い申し上げます。
  • ◆画像の表紙や帯等は実物とは異なる場合があります。
  • ◆ウェブストアでの洋書販売価格は、弊社店舗等での販売価格とは異なります。
    また、洋書販売価格は、ご注文確定時点での日本円価格となります。
    ご注文確定後に、同じ洋書の販売価格が変動しても、それは反映されません。
  • 製本 Paperback:紙装版/ペーパーバック版/ページ数 264 p./サイズ 42 illus.
  • 言語 ENG
  • 商品コード 9780231161336
  • DDC分類 791.43684

基本説明

Films discussed include Godard's Vivre sa vie (1962) and his lesser-discussed 2 or 3 Things I Know About Her (1967); Resnais's Hiroshima, mon amour (1959), along with his critically overlooked masterpiece, The War Is Over (1966).

Full Description

Hunter Vaughan interweaves phenomenology and semiotics to analyze cinema's ability to challenge conventional modes of thought. Merging Maurice Merleau-Ponty's phenomenology of perception with Gilles Deleuze's image-philosophy, Vaughan applies a rich theoretical framework to a comparative analysis of Jean-Luc Godard's films, which critique the audio-visual illusion of empirical observation (objectivity), and the cinema of Alain Resnais, in which the sound-image generates innovative portrayals of individual experience (subjectivity). Both filmmakers radically upend conventional film practices and challenge philosophical traditions to alter our understanding of the self, the world, and the relationship between the two. Films discussed in detail include Godard's Vivre sa vie (1962), Contempt (1963), and 2 or 3 Things I Know About Her (1967); and Resnais's Hiroshima, mon amour (1959), Last Year at Marienbad (1961), and The War Is Over (1966). Situating the formative works of these filmmakers within a broader philosophical context, Vaughan pioneers a phenomenological film semiotics linking two disparate methodologies to the mirrored achievements of two seemingly irreconcilable artists.

Contents

List of Illustrations Acknowledgments Introduction: Where Film Meets Philosophy 1. Phenomenology and the Viewing Subject 2. Film Connotation and the Signified Subject 3. Sound, Image, and the Order of Meaning 4. Alain Resnais and the Code of Subjectivity 5. Jean-Luc Godard and the Code of Objectivity Conclusion: Where Film and Philosophy May Lead Notes Bibliography Index

最近チェックした商品