古典とは何か:サント・ブーヴと19世紀フランスの文化戦争を手がかりに<br>The Classic : Sainte-Beuve and the Nineteenth-Century Culture Wars

個数:
  • ポイントキャンペーン

古典とは何か:サント・ブーヴと19世紀フランスの文化戦争を手がかりに
The Classic : Sainte-Beuve and the Nineteenth-Century Culture Wars

  • 提携先の海外書籍取次会社に在庫がございます。通常3週間で発送いたします。
    重要ご説明事項
    1. 納期遅延や、ご入手不能となる場合が若干ございます。
    2. 複数冊ご注文の場合は、ご注文数量が揃ってからまとめて発送いたします。
    3. 美品のご指定は承りかねます。

    ●3Dセキュア導入とクレジットカードによるお支払いについて
  • 【入荷遅延について】
    世界情勢の影響により、海外からお取り寄せとなる洋書・洋古書の入荷が、表示している標準的な納期よりも遅延する場合がございます。
    おそれいりますが、あらかじめご了承くださいますようお願い申し上げます。
  • ◆画像の表紙や帯等は実物とは異なる場合があります。
  • ◆ウェブストアでの洋書販売価格は、弊社店舗等での販売価格とは異なります。
    また、洋書販売価格は、ご注文確定時点での日本円価格となります。
    ご注文確定後に、同じ洋書の販売価格が変動しても、それは反映されません。
  • 製本 Hardcover:ハードカバー版/ページ数 328 p.
  • 言語 ENG
  • 商品コード 9780199215850
  • DDC分類 848.709

基本説明

Respected cultural critic looks at the idea of the 'classic' from antiquity to the early 20th-century.

Full Description

Focusing on a moment and a source in nineteenth-century France, Christopher Prendergast takes up a big question that is still with us: What is a classic? The question is, by virtue of its insistent recurrence, itself a classic question. It returns to haunt us. It provided the title of a text for French critic Charles-Augustin Sainte-Beuve in 1850 ('Qu'est-ce qu'un classique?'), as it did in the twentieth century for T.S. Eliot and John Coetzee. Centring on Sainte-Beuve in his nineteenth-century context, Prendergast's inquiry takes us historically to many places (antiquity, the middle ages, the seventeenth and eighteenth as well as the nineteenth and early twentieth centuries). He also provides an intellectual history that travels across multiple disciplinary territories (in addition to literary criticism and literary history, classical studies, comparative philology, historiography and political thought).

Against this background, The Classic maps the evolution of Sainte-Beuve's thought from an initially cosmopolitan conception of the classic (close in spirit to Goethe's notion of Weltliteratur) to an increasingly nationalist conception, with a strong emphasis on the heritage of Latinity and France as its principal legatee. This emphasis was taken up by the extreme right in France after Sainte-Beuve's death, in a determined mobilizing of a version of the 'classic' on behalf of a proto-fascist agenda. The final chapter deals with this appropriation and ends with a question of our own about Sainte-Beuve's original question: in the light of this bleak history, perhaps the time has come to dispense with the term 'classic' altogether.

Contents

1. Introduction: The Profession of Criticism ; 2. The View from the Mountain ; 3. Classic and Nation ; 4. Latinity and the Second Renaissance ; 5. Homer or Virgil? ; 6. Origins and the Middle Ages ; 7. Romans, Gauls and Franks ; 8. Literature and Democracy ; 9. The Foundations of Culture ; 10. The Modern Classic ; 11. Postscript: The Good Frenchman

最近チェックした商品