出版社内容情報
認知科学理論と言語習得理論に基づき、実証的な研究を踏まえた日本人英語学習者にとって効果的な指導理論を構築する研究書。英語教育の書籍の多くは、啓蒙的実用的なものが多い。実用的であることはもちろん悪いことではないが、根本的な理論的な研究が世に出ているとはいいにくいのが現状である。本書は、英語教育研究書出版としても画期的なものである。
目次
1 Learning and teaching communication(The acquisition of communication ability in L2:Focusing on the development of inferential abilities;Input processing)
2 Learning and teaching English sounds(Ability to unlearn allophonised sounds;Significance of weak forms in listening and speaking classes ほか)
3 Learning and teaching grammar and lexis(The Lexical Approach to language teaching;The Lexical Approach in the Japanese context:Beyond the transformational method ほか)
4 Implications for curriculum design(The place of lexis and grammar in English language teaching)
Concluding remarks
Bibliography
Appendices(Some examples extracted from the test battery(L1 test was produced by translating L2 sentences into L1.)
Typology of sentence patterns in free writing ほか)
著者等紹介
中森誉之[ナカモリタカユキ]
横浜国立大学教育学部中学校教員養成課程英語科(学士)、ロンドン大学(UCL)大学院音声学・言語学研究科(言語学修士)、東京学芸大学大学院連合学校教育学研究科(教育学博士)。日本学術振興会特別研究員、横浜国立大学非常勤講師を経て、京都大学大学院人間・環境学研究科准教授(本データはこの書籍が刊行された当時に掲載されていたものです)
※書籍に掲載されている著者及び編者、訳者、監修者、イラストレーターなどの紹介情報です。