- ホーム
- > 和書
- > 芸術
- > 演劇
- > オペラ・ミュージカル
出版社内容情報
歴史的役割だけでなく、研究史上初めて思想家であるイタリアの古典学者ジローラモ・メーイ(1519-1594)の全体像を捉える。
手書きを含むメーイの音楽・悲劇関係全著作を、一次資料において厳密に踏まえ、特に主著『古代旋法論』についてはラテン語の語法にも細心の注意を払い、旋法、古代悲劇上演形式、芸術体系と悲劇カタルシスに関する彼の理論を再構成する。さらに、唯一の詩作品「フュッリスについて」を手がかりとして人文主義への志向を明らかにする。
目次
I THE ANCIENT THEORY OF THE MODES AND MEI’S IDEAL OF MUSIC(Mei’s Interpretation of the Ptolemaic Tonos System;From the Theory of Music to the Aesthetics of Music ほか)
2 THE PERFORMANCE OF ANCIENT TRAGEDY,AS RECONSTRUCTED FROM THE ARISTOTELIAN POETICS(The Interpretations of the Poetics before Mei;Mei’s Interpretation of the Poetics:Ancient Tragedy as a Wholly Musical Drama ほか)
3 THE AESTHETIC INTERPRETATION OF ARISTOTLE’S THEORY(From the Means of Poetry to a System of the Arts;Mei’s Interpretation of Tragic Katharsis as the Culmination of his Aesthetic Thought)
4 MEI AND HUMANISM(Methodology;The Epigram De Phyllide)
Conclusion A Belated Humanist and Premature Aesthetician